Feedback - real experience

Dag Paul,

Bedankt voor de feedback!

De wifi staat inderdaad altijd aan in mijn geval. Bijkomend is er op het vliegveld een internetverbinding via wifi (voor toegang tot havenboek ed). Bij take-off gaat deze connectie dan verloren en zou er op 4G moeten geschakeld worden. Suggereer je dat dit de oorzaak kan zijn? Ik zal volgende keer alvast wifi uitzetten alvorens ik SafeSky start.

Met mijn iPhone en Spotify heb ik overigens een soortgelijk issue opgemerkt. De switch van Wifi naar 4G zorgt soms voor een onderbreking in de internetverbinding als ik van thuis vertrek, en de enige oplossing is dan stop/start te drukken … het is dezelfde provider/SIM kaart als in de iPad.

Met vriendelijke groeten,
David

Ik vermoed zoiets, David.
Als er van provider gewisseld wordt (bij grensovergang) heb ik hetzelfde al meegemaakt. Maar het hangt blijkbaar van gsm/tablet af hoe die wissel van provider aangepakt wordt. Heel vervelend met al de verschillende toestellen.
Nog werk op de plank dus.
Dank voor je feedback als je nog eens wil uittesten?
Paul

Zeker, ik houd je op de hoogte!

mvg,
David

Hallo Paul. In Skydemon zijn de vluchten compleet gelogd.

Mijn laatste vlucht met SafeSky (1.1.2 (50)) was helaas geen succes. In tegenstelling tot de vorige ervaringen verloor Skydemon al vóór take-off de GDL90 verbinding met de telefoon waarop SafeSky draaide. Na het inschakelen van het beeldscherm van de telefoon was de verbinding weer terug. Een paar minuten na take-off zag ik dat mijn GPS-positie in Skydemon nog hetzelfde was als de positie vóór take-off, dus heb ik in Skydemon de vlucht herstart met de location services van de tablet. De telefoon met SafeSky was niet op een positie gemount dat ik 'm als stand-alone traffic display kon gebruiken, dus verder niet meer gebruikt. Ook was net als bij de vorige twee vluchten de vlucht niet gelogd door SafeSky. Volgende keer (hopelijk) beter!

Sander

Bij mij het zelfde, vandaag gevlogen, bij vertrek werkte het oke. Maar nadat ik de eerste keer een verbroken GDL90 verbinding had, ben ik niet meer instaat geweest de verbinding te herstellen tussen iPad ( Sky Demon) en mobiel (Hotspot). dus voorpositie info overgeschakeld naar min Bad Elf GPS. Dus maar als standalone traffic display gebruikt

Hi Paul,

Ondertussen heb ik nog twee vluchten kunnen uitvoeren:

  • voor de vlucht heb ik de Wifi uitgeschakeld op de iPad (zodat mobiel internet gebruikt wordt bij het opstarten, ipv de lokale wifi van het vliegveld)
  • Skydemon en SafeSky draaien beiden op IPad Pro met internet, in split screen
  • integratie tussen SkyDemon en SafeSky via GDL90
  • vluchtduur was ongeveer 2 keer 1:30 met wissel van provider (BE <> DE)

De verbinding tussen SafeSky en SkyDemon heeft altijd goed gewerkt :slight_smile: Het was een erg drukke dag, dus ook veel verkeer kunnen spotten met behulp van de app!

mvg,
David

Bedankt David!

Het begint stilaan goed te werken… dank zij jullie opmerkingen en testen!
Binnenkort nog een nieuw extraatje… begin september…
Grtjs,
Paul

Geweldig, ik ben benieuwd :slightly_smiling_face: :+1:

Gisteren met onderstaande setup weer een vluchtje gemaakt. Ditmaal zonder problemen. Vrij beperkt zicht, en in de buurt van Hilversum meerdere keren op verkeer gewezen. Blij mee. Vluchtlogboek deed het na afloop deze keer wél!

-Android mobiele telefoon met SafeSky app 1.2.3 (58), GDL-90 ingeschakeld en wifi hotspot. Scherm uit tijdens vlucht.
-Android tablet met SkyDemon verbonden met bovengenoemde hotspot, en connected met GDL-90 device.

Ik heb nu wel de opgeslagen wifi-netwerken van de tablet gewist, om te voorkomen dat hij overschakelt op een ander wifi-netwerk dan de hotspot waar hij de GDL-90 verbinding mee heeft (wifi van de vliegclub bijvoorbeeld, of het airport restaurant, waar je tijdens take-off overheen vliegt :wink:

Sander

Knap getest Sander!!!
Heel erg bedankt voor je feedback!

Ik beb een iPad Air rechts in de cockpit met Interne GPS ontvangst maar zonder SIM kaart. Hierop draait SD met de eigen GPS ontvanger. Deze iPad is via Bluetooth gekoppeld met een iPhone 11 links in de cockpit. Op deze iPhone draai ik SafeSky (die veel beter werkt dan ik gedacht had). Ik heb gemerkt dat opstelling van SafeSky op die plaats haast nooit grondconnectie problemen oplevert, ook niet op 4500ft. Ik doe geen GDL90 koppeling met de iPad omdat anders mijn SD scherm te warrig wordt. Bovendien is het SafeSky scherm dichter bij de piloot en naar mijn aanvoelen duidelijker. De iPhone is via Bleutooth ook nog gekoppeld met mijn Bose A20 headset zodat ik alle warnings auditief in mijn headset krijg:”Warning traffic 9 o’clock …”. Lijkt mij aardige setup met maximum redundantie (SD staat ook standby op de iPhone) en Internet via iPhone voor de iPad. Onmiddellijk na de vlucht kan ik het SD logbook uploaden naar de SD cloud via die Bleutooth link. Ik merk haast geen dataverbruik op de SIM-kaart van de iPhone. Mogelijk enkele tientallen MB…Alle toestellen zijn wel permanent gevoed met USB outlets in de cockpit. Zoals iedereen opmerkt gaat er nu en dan wat verkeer onopgemerkt voorbij, maar het wordt steeds beter (persoonlijke indruk). Waar ik nu mee geplaagd zit de laatste tijd is dat ik “achtervolgt” wordt door mezelf en daarvan permanent warnings krijg van “traffic 6 o’clock”!

Dank voor je ervaring Jan. Deze opstelling heeft inderdaad heel wat voordelen!
Wat de ‘achtervolging’ betreft : komt wellicht omdat je zowel uitzend via je transponder en via SafeSKy. Dat kan je voorkomen door in SafeSky de hexa-code van je transponder in te tikken.
Je vind de werkwijze op ons youtube kanaal : SafeSky: avoiding double radar spots (ADS-B Out) - YouTube

Keep on posting!
Hartelijk dank,
Paul

Hallo, gebruik ook iPad Pro en splitscreen maar na opstarten SafeSky en daarna SkyDemon middels GDL90 blijft SkyDemon ‘hangen’ op Waiting for device en start niet door . . enig idee wat te doen?
Groet, Joost

Dag Joost,

Heb je in SafeSky de nodige opties aangevinkt onder Instellingen / Traffic delen?

Bij mij staat het volgende actief:

  • activeer EFB voor het delen van traffic met als optie Sky Demon
  • Automatische apparaat detectie

In Sky Demon heb ik GDL90 compatible device aangevinkt.

Nadat je in SafeSky “opstijgen” hebt gekozen en bevestigd, krijg je normaal een bevestiging dat er uitgezonden wordt naar Sky Demon. Heb je deze ontvangen?

Als ik het mij correct herinner, heb ik deze fout ook gekregen wanneer SafeSky zelf geen locatie kan bepalen. Misschien kan je even een screenshot toevoegen?

mvg,
David

Hallo David,
Het valt mij op dat bij het starten van SafeSky de hoogte (2000ft) onder en boven niet correct weergegeven wordt (afbeelding 1) misschien toch een instellingsfout? SD blijft nog steeds ‘hangen’ (afbeelding 2).
Hoor graag van je . . .
Groet, Joost


Ik ben geen medewerker van SafeSky, maar ik denk dat je na het controleren van de door David genoemde parameters, SafeSky eerst moet opstarten en op opstijgen moet klikken om in de vliegmodus te komen.
Dan moet je SkyDemon opstarten en ook in opstijgen modus.

Goed vluchten

Frédéric

Hallo Frédéric,
Parameters zijn ingesteld zoals David beschrijft en ik start op in jouw volgorde . . . desondanks blijft SD dan ‘hangen’. Zoals ook al aangegeven wordt de {vertical_range} niet correct aangegeven na opstart SafeSky . . . zou dit er mee te maken hebben? Instelling hiervan in SD is ±2000ft.
Groet, Joost

Ik werk met Androïd. Dus in IOS is het misschien anders.

Mijn instellingen :
In SafeSky : in Traffic Delen : Activerren EFB =on en dan heb ik SkyDemon gekosen, Automatische detectie = on, Laat SafeSky traffic zien = on, Externe bron=off, Globale instellingen=80km, force GPS source=off. In de filters: Kaart is van 0ft tot 45000ft en Radar van -4500ft tot +4500ft
In SkyDemon : in de navigation options, voor other traffic, vertical Filter is 40.000ft.
In de Third-Party Devices, GDL90 Compatible Device is on.

Ik start eerst SafeSky en dan SkyDemon en dat werkt perfekt.

Nu zijn er misschien verschil tussen Androïd en IOS. Dat weet ik niet.

Indien het niet functoneert na deze laaste checks, laat ik de mensen van SafeSky aantwoorden.

Go vluchten.

Frédéric

Alle instellingen gelijk maar SD blijft nog steeds ‘hangen’.
Lees ook ergens dat de iPad Pro 10.5 (IOS 15.4.1) dit vaker laat zien!?!?

WIE HEEFT DE OPLOSSING? Iemand van SafeSky die het weet?

In afwachting van . . .
Groet, Joost