Feedback - real experience

Pls post only here experiences of real flights.

Heb vandaag met SafeSky ( android) gevlogen rondje over de eilanden. heb volgende observeringen:
1/ verbinding met grond stations tot 3500 ft is oke alleen bij de eilanden was ik de verbinding kwijt.
2/ in corridor bij Texel had SafeSky me twee toestellen laten zien en die waren er ook. maar wel met a significante positie latency
3/ vele kisten gezien rond de velden ie EHTX, EHKD, EHLE maar niet gedetecteerd.
zolang SafeSky geen Mode S weergeeft is de hit rate laag.
4/ samenvattend, vindt de App een zeer goed idee, kan zeker wat worden , maar mode S is een dingetje ( must have)

Groeten
Jaap
Cirrus SR20

Dank voor je feedback Jaap!

De latency voor toestellen met ADS-B is inderdaad soms wat langer. Wij krijgen die info door via ADSBHUB. Tussen SafeSky users is er geen latency.

Toestellen met Mode S zonder ADS-B is inderdaad een ernstig hiaat. Die gegevens worden beheerd door de nationale overheden. We proberen die te overtuigen om samen te werken, maar dat is niet evident… Tot zolang zij die gegevens niet vrijgeven (volledig anoniem) zijn we inderdaad aangewezen op Flarm, ADS-B of nog beter : SafeSky ! Vroeger vlogen we blind, met SafeSky vliegen we met 1 oog. Dat is al een hele verbetering, maar het zou toch goed zijn mochten alle piloten met SafeSky vliegen, in afwachting dat de overheden willen meewerken !
Spread the message…
Paul

paul, overwegen jullie iets met weer te gaan doen, begrijp dat dit meer bandbreedte vraagt maat toch.?

Voorlopig nog niet Jaap. Maar het staat wel al op het lijstje van goodies. Lijkt best mee te vallen van bandbreedte.
Paul

Hallo all,
Heb 23 mei jl. een vluchtje gemaakt met SafeSky op mijn android telefoon… Uiteraard voor vertrek al even het een en ander ingesteld en net als de meesten ontdekt dat veel vliegtuigen niet zichtbaar zijn in SafeSky, vliegtuigen die je wel ziet op sites als globe.adsbexchange.com. Dat is wel een minpunt, maar gewaarschuwd worden voor een deel van de in mijn buurt aanwezige vliegtuigen is ook al een voordeel, nietwaar? Plus het herinnert aan de noodzaak om vooral naar buiten te blijven kijken. Tijdens mijn vluchtje van 23 mei, van Hilversum naar Breda/Seppe wel in de nabijheid van twee andere kistjes geweest, maar geen van beide zichtbaar op SafeSky. Bij aankomst op Breda/Seppe geconstateerd dat de app een flinke hap uit de accu van de mobiele telefoon had genomen, dus de terugvlucht naar Hilversum zonder SafeSky gevlogen.

Ik zag dat ook de GDL90-opties nu in de app zitten voor Early Birds, dus daar ga ik de komende vluchtjes even mee testen in combinatie met SkyDemon.
Mijn configuratie:

-Android mobiele telefoon met SafeSky app 1.1.0 (early bird) en wifi hotspot
-Android tablet met SkyDemon verbonden met bovengenoemde hotspot

-in de SafeSky app GDL90 ingeschakeld, automatische apparaatdetectie uitgeschakeld en handmatig het ip-adres van de tablet opgegeven. Gebruik SafeSky als GPS-bron ingeschakeld.
-In de SkyDemon instellingen op de tablet via Setup - Third-Party Devices - ‘GDL90 Compatible Device’ aangevinkt.

Vervolgens de SafeSky app op de telefoon gestart, voor ‘Opstijgen’ gekozen, op de tablet met SkyDemon op ‘Go Flying’ gedrukt en ‘Use GDL90 Compatible Device’ gekozen.
Et voilà, netjes het verkeer zichtbaar op de interne SkyDemon Traffic Display.

Hopelijk de komende twee weken een paar vluchtjes maken met deze setup. Dingen die ik dan moet doen voor de vlucht:

  • hotspot op de mobiele telefoon aanzetten, SafeSky opstarten en ‘opstijgen’.
  • op de tablet SkyDemon opstarten, ‘Go Flying’ en ‘GDL90 Compatible Device’ kiezen.
    De overige configuratie zoals hierboven beschreven hoeft dus niet bij elke vlucht herhaald te worden.

Enkele kanttekeningen:

  • In deze configuratie wordt dus niet meer de interne GPS van de SkyDemon tablet gebruikt, maar de GPS van de mobiele telefoon met SafeSky. Het is dus zaak om de mobiele telefoon op een locatie te plaatsen waar een goed GPS-signaal kan worden ontvangen.
  • Na opstijgen moet het scherm van de mobiele telefoon aan blijven, anders wordt SafeSky inactief en gaat de verbinding met SkyDemon verloren. Voor maximale batterijduur op de mobiele telefoon is het raadzaam om de helderheid van het scherm na het activeren van SafeSky op de laagste stand te zetten, als je die tijdens de vlucht niet voor andere zaken nodig hebt.

Later meer!

Sander, interessante setup hou me op de hoogte hoe het gaat,
Ik heb iets gelijk geprobeerd maar had veel GPS uitval tot het punt dat ik terug gegaan ben naar mijn Blackelf GPS.

Jaap

Dank voor je testen en beschrijving!!!
Er is inderdaad nog heel wat verkeer niet te zien, voornamelijk alle vliegers die enkel Mode S hebben zonder ADS-B. Maar alles wat je ziet op SafeSky is al meegenomen. Je ziet inderdaad veel meer op flighttrackers op de grond, maar niet in de lucht!
Benieuwd naar je volgende testen. Hoe meer mensen SafeSky gebruiken hoe beter!
Paul

We hadden inderdaad heel wat problemen met het gebruik van SafeSky in ‘background’ mode. Hopelijk zijn de meeste problemen binnenkort opgelost en is er geen verbreking van de verbinding telkens je overgaat tot background mode. Benieuwd naar het resultaat!
Paul

Gisteren een vluchtje gemaakt met de setup die ik in een van bovenstaande berichten heb omschreven, dus mobiele telefoon met SafeSky (1.1.0) en wifi-hotspot, tablet met SkyDemon verbonden met de hotspot.

Met de mobiele telefoon op een kneeboard in een C172 was de GPS-ontvangst tijdens de vlucht prima. Verbinding van SkyDemon met SafeSky (GDL90) is geen moment weggevallen.

Verschillende vliegtuigen op de moving map van SkyDemon gezien, inclusief hoogte en richting, ook verschillende audio-berichten van SkyDemon omtrent andere vliegtuigen gehad. Er is wel sprake van aanzienlijke vertraging, het andere verkeer bevond zich niet echt op de gemelde positie. Hoeveel vertraging er is heb ik niet goed kunnen inschatten, ik was intussen ook nog een vliegtuig aan het besturen. :wink:

Met de schermhelderheid van de mobiele telefoon op de laagste stand was na ruim een uur meer dan 40% accucapaciteit verbruikt. Als SafeSky straks ook met uitgeschakeld scherm werkt zal dat ongetwijfeld aanzienlijk verbeteren, dan laat ik dat uiteraard ook even weten.

Het overzicht wat na een vlucht verschijnt en ook later terug te vinden is in de app vind ik een heel aardige toevoeging:

Groeten,
Sander

Bedankt om je ervaringen mee te delen, Sander!

SafeSky draait ondertussen ook perfect op de achtergrond en kan volledig geïntegreerd worden in Skydemon. Benieuwd hoe je batterijverbruik verbetert daardoor.
De latentie van ADS-B signalen loopt inderdaad soms op tussen 1-3/4 seconden. Dat is heel wat. Dat is niet het geval tussen SafeSky gebruikers… Alle redenen dus om het gebruik van SafeSky aan te moedigen!

Paul

Vandaag de eerste vluchten kunnen maken met SafeSky:

Initieel was de app gekoppeld aan SkyDemon via GDL90 (op dezelfde tablet, iPad pro), en dat leek wel te werken op de grond, maar onmiddellijk na take-off viel de verbinding tussen beiden weg (SkyDemon gaf aan dat er gewacht werd → Waiting for device). Mogelijk blijft de app toch niet actief op de achtergrond?

Vervolgens dan maar SkyDemon opnieuw gestart met ‘Location Services’ en verder gevlogen in split screen. Dit bleef wel stabiel werken. De GPS log van SafeSky is wel compleet, die van SkyDemon mankeert dan uiteraard een stuk.

Of er impact is op het batterijverbruik, is moeilijk in te schatten … na een kleine 2 uur, en ongeveer 160 NM, zat de iPad nog op 50% … Bij de terugvlucht toch maar even aangesloten op de lader.

De weinige toestellen die we zijn tegengekomen waren helaas niet zichtbaar, met uitzondering van een vlucht die vertrok van Eindhoven :slightly_smiling_face: .

Alleszins, een veel belovende start voor deze app! Als bovenstaand probleem kan verholpen worden, blijf ik ze zeker gebruiken. En hoe meer verkeer er zichtbaar wordt, hoe beter (veiliger) natuurlijk (daar zijn al andere topics rond).

Veel succes met de verdere ontwikkeling!

Bedankt voor je feedback! Ik meld het probleem dat eerder uitzonderlijk is met een iPad pro.
Moedig je collega’s maar verder aan om SafeSky te gebruiken!
Paul

Bedankt, Paul.

Het betreft een iPad Pro (10,5 inch) op iOS 14.6.

Ik bedenk me net dat ik de optie splitscreen en GDL90 naar Skydemon, nog niet heb geprobeerd. Is er eigenlijk een manier om de verbinding/werking te testen, zonder ‘opstijgen’ te moeten kiezen?

Alvast bedankt voor reactie,
David

Nee, David. Het signaal wordt pas uitgezonden als je op ‘opstijgen’ drukt.
Maar dat kun je wel op de grond doen!

Paul

Hi paul,

Eerst een complement, de applicatie SafeSky heef al flinke stappen gemaakt, zeker op stabiliteit
Heb vandaag gevlogen met de volgende setup:
Oneplus (Android) met hotspot en de applicatie gebruik makend van de GDL90 link naar skydemon op mijn iPad. gedurende mijn vlucht geen noemenswaardige issues gehad.

heb nog een verzoek, kan je op het “radar” scherm van de App ook de batterij status weergeven. ( gedurende mijn 1 uur plus vlucht verbruikte mijn Oneplus ongeveer 30%) Komt zeker ook door de hotspot setup.

Gisteren twee vluchtjes gemaakt met de volgende setup: SafeSky 1.1.2 (45) op Android smartphone met hotspot en GDL-90 geactiveerd; Android tablet met SkyDemon verbonden met de hotspot en GDL90 als signaalbron. Scherm van de smartphone uitgezet (traffic immers zichtbaar in SkyDemon, bleef prima werken, signaal geen moment verloren. Wel weer wat traffic tegengekomen wat niet via SafeSky zichtbaar was. Aanslag op de smartphone-accu ongeveer 40% na 2 uur vliegen, alleszins redelijk.
Eén onvolkomenheid gemerkt: de vluchten zijn niet volledig opgeslagen via de vluchtlogboeken, zie afbeelding.

Sander

Hi Paul,

Ondertussen heb ik nog enkele vluchten gedaan in split screen mode (iPad Pro 10,5 inch - iOS 14.6 - met ingebouwde GPS).

2 vluchten (18/7) zijn zonder issue verlopen, heb er zelfs een toestel mee kunnen zien dat nogal ongewoon het circuit kruiste.

Vandaag echter opnieuw een issue, en ditmaal in split screen mode … ook weer net na take-off verliest Skydemon de connectie met SafeSky. SafeSky toont op dat moment de status “groen” en heeft de hele vlucht geregistreerd, aan het GPS signaal zal het dan niet liggen. De enige optie is dan om Skydemon opnieuw te starten in ‘location services’, wat erg hinderlijk is.

Zijn jullie op de hoogte van dit issue? Als ik meer informatie kan bezorgen, aarzel niet.
Voor mij is het niet duidelijk of het issue aan SafeSky ligt, of aan SkyDemon.

mvg,
David

Bedankt voor je melding David. We hebben inderdaad een paar gelijkaardige melding gekregen en we hebben de oorzaak ook nog niet kunnen vinden. Stond je wifi ‘aan’?
Paul

Dank voor je feedback Sander!
Ik heb het zelf ook al eens gemerkt dat niet al mijn vluchten helemaal zijn gelogd. Kun je eens nakijken of ze in Skydemon zijn gelogd?
Batterijverbruik lijkt normaal.
We zien inderdaad nog geen toestellen die enkel met Mode S transponder zijn uitgerust, en ook niet het verkeer dat niets uitzendt. Er is nog werk aan de winkel!
Paul