Feedback - real experience

Pls post only here experiences of real flights.

Heb vandaag met SafeSky ( android) gevlogen rondje over de eilanden. heb volgende observeringen:
1/ verbinding met grond stations tot 3500 ft is oke alleen bij de eilanden was ik de verbinding kwijt.
2/ in corridor bij Texel had SafeSky me twee toestellen laten zien en die waren er ook. maar wel met a significante positie latency
3/ vele kisten gezien rond de velden ie EHTX, EHKD, EHLE maar niet gedetecteerd.
zolang SafeSky geen Mode S weergeeft is de hit rate laag.
4/ samenvattend, vindt de App een zeer goed idee, kan zeker wat worden , maar mode S is een dingetje ( must have)

Groeten
Jaap
Cirrus SR20

Dank voor je feedback Jaap!

De latency voor toestellen met ADS-B is inderdaad soms wat langer. Wij krijgen die info door via ADSBHUB. Tussen SafeSky users is er geen latency.

Toestellen met Mode S zonder ADS-B is inderdaad een ernstig hiaat. Die gegevens worden beheerd door de nationale overheden. We proberen die te overtuigen om samen te werken, maar dat is niet evident… Tot zolang zij die gegevens niet vrijgeven (volledig anoniem) zijn we inderdaad aangewezen op Flarm, ADS-B of nog beter : SafeSky ! Vroeger vlogen we blind, met SafeSky vliegen we met 1 oog. Dat is al een hele verbetering, maar het zou toch goed zijn mochten alle piloten met SafeSky vliegen, in afwachting dat de overheden willen meewerken !
Spread the message…
Paul

paul, overwegen jullie iets met weer te gaan doen, begrijp dat dit meer bandbreedte vraagt maat toch.?

Voorlopig nog niet Jaap. Maar het staat wel al op het lijstje van goodies. Lijkt best mee te vallen van bandbreedte.
Paul

Hallo all,
Heb 23 mei jl. een vluchtje gemaakt met SafeSky op mijn android telefoon… Uiteraard voor vertrek al even het een en ander ingesteld en net als de meesten ontdekt dat veel vliegtuigen niet zichtbaar zijn in SafeSky, vliegtuigen die je wel ziet op sites als globe.adsbexchange.com. Dat is wel een minpunt, maar gewaarschuwd worden voor een deel van de in mijn buurt aanwezige vliegtuigen is ook al een voordeel, nietwaar? Plus het herinnert aan de noodzaak om vooral naar buiten te blijven kijken. Tijdens mijn vluchtje van 23 mei, van Hilversum naar Breda/Seppe wel in de nabijheid van twee andere kistjes geweest, maar geen van beide zichtbaar op SafeSky. Bij aankomst op Breda/Seppe geconstateerd dat de app een flinke hap uit de accu van de mobiele telefoon had genomen, dus de terugvlucht naar Hilversum zonder SafeSky gevlogen.

Ik zag dat ook de GDL90-opties nu in de app zitten voor Early Birds, dus daar ga ik de komende vluchtjes even mee testen in combinatie met SkyDemon.
Mijn configuratie:

-Android mobiele telefoon met SafeSky app 1.1.0 (early bird) en wifi hotspot
-Android tablet met SkyDemon verbonden met bovengenoemde hotspot

-in de SafeSky app GDL90 ingeschakeld, automatische apparaatdetectie uitgeschakeld en handmatig het ip-adres van de tablet opgegeven. Gebruik SafeSky als GPS-bron ingeschakeld.
-In de SkyDemon instellingen op de tablet via Setup - Third-Party Devices - ‘GDL90 Compatible Device’ aangevinkt.

Vervolgens de SafeSky app op de telefoon gestart, voor ‘Opstijgen’ gekozen, op de tablet met SkyDemon op ‘Go Flying’ gedrukt en ‘Use GDL90 Compatible Device’ gekozen.
Et voilà, netjes het verkeer zichtbaar op de interne SkyDemon Traffic Display.

Hopelijk de komende twee weken een paar vluchtjes maken met deze setup. Dingen die ik dan moet doen voor de vlucht:

• hotspot op de mobiele telefoon aanzetten, SafeSky opstarten en ‘opstijgen’.
  • op de tablet SkyDemon opstarten, ‘Go Flying’ en ‘GDL90 Compatible Device’ kiezen.
    De overige configuratie zoals hierboven beschreven hoeft dus niet bij elke vlucht herhaald te worden.

Enkele kanttekeningen:

• In deze configuratie wordt dus niet meer de interne GPS van de SkyDemon tablet gebruikt, maar de GPS van de mobiele telefoon met SafeSky. Het is dus zaak om de mobiele telefoon op een locatie te plaatsen waar een goed GPS-signaal kan worden ontvangen.
  • Na opstijgen moet het scherm van de mobiele telefoon aan blijven, anders wordt SafeSky inactief en gaat de verbinding met SkyDemon verloren. Voor maximale batterijduur op de mobiele telefoon is het raadzaam om de helderheid van het scherm na het activeren van SafeSky op de laagste stand te zetten, als je die tijdens de vlucht niet voor andere zaken nodig hebt.

Later meer!

Sander, interessante setup hou me op de hoogte hoe het gaat,
Ik heb iets gelijk geprobeerd maar had veel GPS uitval tot het punt dat ik terug gegaan ben naar mijn Blackelf GPS.

Jaap

Dank voor je testen en beschrijving!!!
Er is inderdaad nog heel wat verkeer niet te zien, voornamelijk alle vliegers die enkel Mode S hebben zonder ADS-B. Maar alles wat je ziet op SafeSky is al meegenomen. Je ziet inderdaad veel meer op flighttrackers op de grond, maar niet in de lucht!
Benieuwd naar je volgende testen. Hoe meer mensen SafeSky gebruiken hoe beter!
Paul

We hadden inderdaad heel wat problemen met het gebruik van SafeSky in ‘background’ mode. Hopelijk zijn de meeste problemen binnenkort opgelost en is er geen verbreking van de verbinding telkens je overgaat tot background mode. Benieuwd naar het resultaat!
Paul

Gisteren een vluchtje gemaakt met de setup die ik in een van bovenstaande berichten heb omschreven, dus mobiele telefoon met SafeSky (1.1.0) en wifi-hotspot, tablet met SkyDemon verbonden met de hotspot.

Met de mobiele telefoon op een kneeboard in een C172 was de GPS-ontvangst tijdens de vlucht prima. Verbinding van SkyDemon met SafeSky (GDL90) is geen moment weggevallen.

Verschillende vliegtuigen op de moving map van SkyDemon gezien, inclusief hoogte en richting, ook verschillende audio-berichten van SkyDemon omtrent andere vliegtuigen gehad. Er is wel sprake van aanzienlijke vertraging, het andere verkeer bevond zich niet echt op de gemelde positie. Hoeveel vertraging er is heb ik niet goed kunnen inschatten, ik was intussen ook nog een vliegtuig aan het besturen. :wink:

Met de schermhelderheid van de mobiele telefoon op de laagste stand was na ruim een uur meer dan 40% accucapaciteit verbruikt. Als SafeSky straks ook met uitgeschakeld scherm werkt zal dat ongetwijfeld aanzienlijk verbeteren, dan laat ik dat uiteraard ook even weten.

Het overzicht wat na een vlucht verschijnt en ook later terug te vinden is in de app vind ik een heel aardige toevoeging:

Groeten,
Sander