Wat zie je met SafeSky - en wat niet?

SafeSky ontvangt alle positiegegevens van alle SafeSky gebruikers. Hoe meer gebruikers, hoe veiliger dus!
Maar SafeSky aggregeert ook heel wat gegevens van communities die over heel de wereld de signalen van vliegtuigen oppikken (OGN, ADS-BHub bvb.).
Die signalen komen van toestellen die uitgerust zijn met hetzij met een Flarm of met een Mode S transponder, op voorwaarde dat die ook tegelijk beschikt over een ADS-B toestel.
Toestellen met Mode S maar zonder ADS-B zie je dus niet op je scherm!
Die zijn enkel zichtbaar voor de luchtverkeersleiding via de primaire en secundaire radar. Maar die gegevens zijn op dit ogenblik nog niet beschikbaar.

SafeSky heeft EASA en EUROCONTROL hierover al aangesproken. Die gegevens worden echter beheerd door de nationale luchtverkeersleiding van elk land afzonderlijk.

Daarnaast bestaan er nog diverse andere aparte systemen. Die zijn echter niet compatibel, en geven geen info door aan mekaar. Zij hebben elk hun voordelen maar ook hun nadelen.
Er vliegen uiteraard ook nog heel wat toestellen rond die niets aan boord hebben om zich kenbaar te maken voor andere luchtgebruikers. Ook de meeste drones hebben dat nog niet aan boord….!

Je ziet dus zeker niet alle verkeer, maar al véél meer dan met je eigen ogen of via de FIS.
Uitkijken blijft de boodschap! SafeSky is enkel een hulpmiddel : uitkijken moet je permanent en systematisch blijven doen!

1 Like

De OO-KDI heeft een Mode-S XPDR en een Flarm, geen ADS-B out. Toch toont de app ‘ADS-B’ als bron.

Dag Jan,
Ik heb geen idee hoe dat kan. Ik vraag het maandag aan het team.
Fijn weekend,
Paul

Op welke manier komen sites als ADS-B Exchange aan hun live data? Want op die site zie je wel vrijwel alle motorvliegtuigen. Die data is voor zover ik weet ook beschikbaar voor allerhande flight-tracking apps.

Via grondstations van vrijwilligers over heel de wereld. ondermeer :

Grt,
Paul

Mijn vraag is dan eigenlijk: kan SafeSky die data niet ook gebruiken? Als ik in de lucht ben heb ik hetzelfde resultaat als op de grond, v.w.b. de zichtbare vliegtuigen in SafeSky vs adsbexchange… de vliegtuigen van bijvoorbeeld Vliegschool Hilversum (waar ik huurder ben) zijn nooit in SafeSky te zien (behalve als er een SafeSky-gebruiker mee vliegt uiteraard :wink: ), maar altijd via adsbexchange.

In de lucht zijn die gegevens nog niet bereikbaar. Goed voor spotters op de grond, maar daar ben je in de lucht niet veel mee.
ADSBExchange is inderdaad een serieuze speler. Hun gegevens zijn echter niet zomaar te gebruiken. Op dit moment zijn we aan het onderhandelen met hen om gegevens uit te wisselen. Hopelijk lukt dat binnenkort. Dat zou een bijzondere verrijking zijn!
Paul

3 Likes