SafeSky ontvangt alle positiegegevens van alle SafeSky gebruikers. Hoe meer gebruikers, hoe veiliger dus!
Maar SafeSky aggregeert ook heel wat gegevens van communities die over heel de wereld de signalen van vliegtuigen oppikken (OGN, ADS-BHub bvb.).
Die signalen komen van toestellen die uitgerust zijn met hetzij met een Flarm of met een Mode S transponder, op voorwaarde dat die ook tegelijk beschikt over een ADS-B toestel.
Toestellen met Mode S maar zonder ADS-B zie je dus niet op je scherm!
Die zijn enkel zichtbaar voor de luchtverkeersleiding via de primaire en secundaire radar. Maar die gegevens zijn op dit ogenblik nog niet beschikbaar.
SafeSky heeft EASA en EUROCONTROL hierover al aangesproken. Die gegevens worden echter beheerd door de nationale luchtverkeersleiding van elk land afzonderlijk.
Daarnaast bestaan er nog diverse andere aparte systemen. Die zijn echter niet compatibel, en geven geen info door aan mekaar. Zij hebben elk hun voordelen maar ook hun nadelen.
Er vliegen uiteraard ook nog heel wat toestellen rond die niets aan boord hebben om zich kenbaar te maken voor andere luchtgebruikers. Ook de meeste drones hebben dat nog niet aan boord….!
Je ziet dus zeker niet alle verkeer, maar al véél meer dan met je eigen ogen of via de FIS.
Uitkijken blijft de boodschap! SafeSky is enkel een hulpmiddel : uitkijken moet je permanent en systematisch blijven doen!