4G dekking

Op 1200 ft vliegend vanaf Middenmeer naar EHTW kom ik over niet-zo-bewoond gebied, en steeds laat SafeSky het afweten. Dat lijkt me niet erg veilig, en ook tegen mijn verwachtingen, want gebruikers hebben het over 4000 ft en meer - kan ik iets instellen of doen om die dekking te verbeteren (iPhone Xs)?

1 Like

Dag Hans,

Dank voor je bericht. De internet dekking is inderdaad niet overal 100%. Gemiddeld komen we aan 80% van het grondgebied in Europa tot 4500 ft.
Ontvangst hangt af van je provider, van de aanwezigheid van zendmasten in de streek, van je telefoon/tablet, maar ook soms van je vliegtuig dat de ontvangst van je telefoon/tablet kan belemmeren.
Wij zijn op dit moment testen aan het doen met kleine wifi-routers met een externe antenne. Die testen zijn veelbelovend.
Anderzijds zal het alleen maar verbeteren in de toekomst, zeker met de komst van goedkopere satellietverbindingen. Dat is voor binnen 2 jaar wellicht.
Ondertussen moeten we leven met de beperkingen waar we ons bewust moeten van zijn. Hoedanook is het al beter om heel wat meer te zien dan met onze eigen ogen of van de info die we krijgen in vlucht van de FIS…
Veilige vluchten,
Paul

Dank voor je uitleg Paul. Mijn toestel is een aluminium RV12, dus ik kan me die antenneblokkade voorstellen.
Ik las inderdaad van de testen met een buitenantenne - dat zou ik ook wel eens willen testen!
Anyway: dit is dus wat het is (voorlopig). Happy landings!

1 Like